ویدیو بروسکوپ

 

 

ویدئو بروسکوپ چیست؟

کاربرد ویدئو بروسکوپ در حقیقت نمایش تصاویر مکان هایی است که در دسترس نبوده و قابل دید با چشم نیست .ویدئو بروسکوپ از دو قسمت نمایشگر و لنز تشکیل شده که هر کدام اهمیت مهمی در تشخیص عیوب دارد. عیب یابی با بروسکوپ هزینه بازرسی و سرعت عیب یابی را به شدت کاهش داده  و می توان به سرعت قطعات شکسته در خط بار ، گرفتگی لوله انتقال مشاهده کرد.

 

 

نحوه کار با ویدیو بروسکوپ

نحوه کار با بروسکوپ

با توجه به تکنولوژی های بروز ساخت بروسکوپ، استفاده از ویدئو بروسکوپ بسیار راحت بوده و با روشن کردن دستگاه و اتصال پراپ به نمایشگر می توان تصاویر را مشاهده کرد. در صورتی که بروسکوپ قابلیت چرخش لنز داشته باشد با چرخاندن دسته کنترل لنز براحتی لنز به اطراف گردش دارد. کلید تنظیم روشنایی که بروی لنز نصب شده در نمایش بهتر تصاویر کمک شایانی می کند مخصوصا زمانی که اجسام دارای رفلکس نور باشند شدت نور زیاد، وضوح تصویر را به شدت کاهش داده و لذا در هنگام خرید بروسکوپ حتما باید امکان تنظیم شدت نور بروی لنز توسط کاربر امکان پذیر باشد.

در برخی از انواع بروسکوپ امکان ذخیره همزمان صدا و تصویر به صورت فیلم و همچنین یاداشت گذاری بروی تصاویر وجود دارد. این امکان به کاربر کمک می کند تا در هنگام تصویر برداری با بروسکوپ توضیحات شفاهی و یا کتبی از مکان تصویر و عیوب دیده شده پیوست کرد. نکته بعدی نمایشگر بیسیم بوده که بروی برخی مدل ها قابل مشاهده است این نمایشگر می تواند از دستگاه جدا شود و با فاصله حدود ده متر از لنز نمایش آنلاین تصاویر را داشته باشد و همچنین دارای خروجی AV بوده تا بروی نمایشگر با ابعاد بزرگتر نیز بتوان دید بهتری به تصاویر ارسالی داشت.

انواع بروسکوپ

در ساخت بروسکوپ انواع مختلفی با توجه به کاربرد متفاوت بوده و می توان در شرح زیر موارد را دسته بندی کرد.

بروسکوپ موبایلی:

یکی از ارزان ترین بروسکوپ شناخته می شود. این دستگاه فاقد نمایشگر بوده و معمولا از طریق WiFi و یا USB به تلفن همراه متصل می شود و تصاویر گرفته شده با نرم افزار بروسکوپ که بروی گوشی تلفن همراه اندروید نصب می شود نمایش و بروی حافظه گوشی تلفن همراه ذخیره می شود. قیمت بروسکوپ موبایلی با توجه به عدم وجود نمایشگر و امکانات جانبی مناسب تر از قیمت بروسکوپ صنعتی می باشد.

بروسکوپ صنعتی:

با توجه به اینکه کاربرد بروسکوپ عموما در صنعت است تنوع بسیار زیادی در این رده است. بروسکوپ صنعتی دارای امکاناتی همچون طول کابل متفاوت، قابلیت گردش لنز، روشنایی محیطی، امکان ذخیره عکس و فیلم، نمایشگر بیسیم را دارا می باشد که در هنگام خرید بروسکوپ باید بدین موارد توجه کرد.

انواع لوازم جانبی بروسکوپ

با توجه به کاربرد های گسترده انواع بروسکوپ با توجه به پراپ های مختلف بسیار متنوع می باشد. فروش دستگاه بروسکوپ با توجه به طول لنز، قطر لنز، زاویه دید متفاوت است.

قابلیت چرخش:

در برخی از مدل ها انتهای پراپ که لنز ویدئو بروسکوپ نصب شده 180 درجه گردش دارد همچنین در برخی مارک ها مانند ویدئو بروسکوپ مارمونیکس علاوه بر گردش لنز به طرفین خود پراپ نیز 360 درجه گردش دارد که این امکان هرگونه محدودیتی را برداشته و تقریبا در تمام جهات امکان نمایش تصاویر وجود دارد.

طول پراپ ویدئوبروسکوپ:

درهنگام خرید بروسکوپ طول بسیار اهمیت دارد. به طور معمول طول پراپ بروسکوپ 1 متر می باشد ولی امکان افزایش طول پراپ تا 50 متر در برخی از انواع مارک بروسکوپ وجود دارد.

قطر لنز:

یکی از موارد مهم در انتخاب بروسکوپ قطر لنز می باشد. از انجا که میزان قطر لنز و کیفیت تصویر نمایش داده شده تا حدودی به یکدیگر وابسته اند در صورتیکه محدودیت ورود در بازرسی با بروسکوپ وجود دارد باید قبل از خرید بروسکوپ حتما به این مهم توجه کرد ولی توجه به این نکته نیز اهمیت دارد که قطر لنز به هر میزان که کم شود نمی توان کیفیت خوبی از آن انتظار داشت و همچنین در لنز بروسکوپ با قطر کم زاویه دید نیز محدود می شود و شدت روشنایی نیز کاهش می یابد.

زاویه دید و فوکوس:

نکته مهم دیگر در خرید ویدئو بروسکوپ زاویه دید لنز می باشد. لنز با زاویه دید محدود باعث می شود که نمایش اطراف لنز با محدودیت مواجب شود همچنین فوکوس لنز بروسکوپ برای نمایش اجسام در فاصله نزدیک و دور کاربرد دارد. ازا آنجا که خدمات بروسکوپ شامل لنز و پراپ دستگاه نمی شود لذا هر هنگام کار با ویدئو بروسکوپ باید نحوه نگهداری آن توجه کرد.

گیرنده تصاویر بروسکوپ:

در برخی از مدل ها امکان ارسال بیسیم تصاویر گرفته شده وجود دارد لذا می توان تصاویر را بروی کامپیوتر با اتصال پورت USB گیرنده به کامپیوتر به صورت آنلاین مشاهده و ذخیره کرد.

در پایان پیشنهاد می شود حتما در خرید بروسکوپ به موارد توضیح داده شده مانند طول پراپ، قطر لنز بروسکوپ، نمایشگر و خدمات پس از فروش بروسکوپ توجه کرد. این موارد در قیمت بروسکوپ صنعتی تاثیر گذار بوده و ممکن است با عدم آشنایی به نحوه کارکرد بروسکوپ دستگاهی خرید، که مناسب کار و کارایی لازم را نداشته باشد. به طور مثال در صورت عدم توجه به نوع فوکوس امکان عدم نمایش تصاویر در فاصله دور توسط لنزی که فوکوس 6 سانت دارد مقدور نیست و بلعکس در صورتی که فوکوس بینهایت باشد اجسام را با فاصله نزدیک وضوح قابل قبولی نخواهد داشت.

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان