کاربرد سیگنال ژنراتور و فانکشن ژنراتور

 

 

کاربرد سیگنال ژنراتور و فانکشن ژنراتور

فاز متر وسیله ای شبیه به پیچ گوشتی های معمولی بوده که کاربرد اصلی آن تشخیص ولتاژ در سیم برق و یا پریز می باشد. اکثر فازمتر موجود در بازار به صورت تماسی بوده و و از یک لامپ و مقاومت وجود ولتاژ AC را تشخیص می دهد. با توجه به اینکه فازمتر سبک و قابل حمل بوده اکثرا به عنوان پیچ گوشتی دو سو و یا در برخی موارد به صورت چهار سو نیز استفاده می شود.

انواع فاز متر با توجه به روش اندازه گیری و کاربرد ولتاژ به اقسام گوناگون تقسیم می شود که کاربر باید با توجه به نوع کاربرد و قیمت مدل مناسب را استفاده کند.

به طور کلی فاز متر با توجه به ولتاژ کاری به فاز متر فشار ضعیف ، فاز مترفشار متوسط و فازمتر فشار قوی تقسیم می شود.

 

فازمتر فشار ضعیف

همانطور که از نام آن مشخص بوده در ولتاژهای پایین برق شهری کاربرد دارد. رنج اندازه گیری در این مدل به صورت معمول تا ۱۰۰۰ ولت AC بوده که برای اندازه گیری ولتاژ به سه روش اندازه گیری می شود:

فازمتر القایی

فاز متر القایی:

فازمتر القایی با تشخیص میدان الکتریکی که اطراف سیم حامل ولتاژ می تواند ولتاژ بین ۲۰ الی ۱۰۰۰ ولت را بدون نیاز به تماس مستقیم به سیم تشخیص داد .با توجه به انواع فاز متر القایی در برخی مدل ها حساسیت سنسور در حدی است که در زیر دیوار نیز می تواند تشخیص دهد .کاربرد فاز متر القایی در سرعت بالا و تشخیص سیم در دیوار و زیر گچ  و تشخیص قطع بودن سیم در تابلو برق و خطوط سیم کشی می باشد.  در برخی مدل از این دستگاه با تنظیم حساسیت می توان کاربرد دستگاه را برای تشخیص عیب یابی و یا نقطه ای تغییر دارد روش آلارم در مدل های مختلف متفاوت است . اکثر به صورت آلارم صوتی و نوری و در برخی موارد لرزش هم در دستگاه قرار گرفته که این هشدار به خوبی به کاربر اطلاع داده شود.

 

فاز متر دو سیمه

فاز متر دو سیمه:

این فاز متر ها که بنام ولت متر نیز شناخته می شوند باید حتما دو سیم دستگاه به دو فاز یا فاز و نول متصل شود که باعث شده دستگاه میزان دقیق ولتاژ را روی نمایشگر دیجیتال نشان داده و یا در مدل هایی که نمایشگر ندارد با روشن شدن LED میزان حدود ولتاژ قابل تشخیص است.

 

فاز مترفشار متوسط

فاز مترفشار متوسط

رنج ولتاژ فاز مترفشار متوسط تا ۳۳ کیلو ولت است . این فاز متر فشار متوسط باید دارای استاندارد های مشخص بوده تا هنگام اندازه گیری به کاربر آسیب نرساند. روش کار با فازمتر ولتاژ بالا، با رعایت موارد ایمنی و اتصال نوک فازمتر به هادی و یا نزدیک کردن به سیم حامل ولتاژ، از طریق آلارم صوتی ویا آلارم نوری کاربر را از وجود ولتاژ آگاه می کند. از آنجا که ولتاژ بالا دارای حریم مشخصی می باشد و نزدیک شدن به حریم برای کاربر خطر آفرین است لذا این فاز متر ها دارای دسته به طول مشخص و قابل انتخاب بوده که برای اندازه گیری و تشخیص ولتاژ نیازی به ورود کاربر به حریم جریان الکتریکی نشود.

 

 

فازمتر فشار قوی

فازمتر فشار قوی

برای اندازه گیری و تشخیص ولتاژ بالای۳۶ کیلو ولت باید از فاز متر فشار قوی استفاده کرد. این فازمتر دارای استاندارد های خاص و کاربردی برای جلوگیری آسیب به کاربر در حین اندازه گیری میباشد. درهنگام خرید فاز متر فشار قوی باید به رنج ولتاژ و طول دسته و نوع آلارم توجه کرد. همچنین در انواع فازمتر فشار قوی برند آن نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد. با خرید از نمایندگی فازمتر هاساگاوا ژاپن که یکی از برنده های پردرخواست در کشور می باشد می توانید از خدمات پس از فروش هاساگاوا در ایران استفاده کنید. از دیگر برند ها می توان به فاز متر کاتو فرانسه، فازمتر چک من نیز اشاره کرد.

 

نحوه استفاده از فاز متر فشار قوی

فازمتر فشار قوی هاساگاوا و یا موارد مشابه از سه قسمت تشکیل شده اند:
۱- شاخک: دارای سنسور که باید به سیم هادی نزدیک شود .
۲- آلارم : آلارم برای اطلاع کاربر از وجود ولتاژ که به صورتی صوتی و یا نوری باشد
۱- دسته تلسکوپی : این دسته با طول قابل تغییر برای عایق کردن و جلوگیری از ورود کاربر به حریم ولتاژ می باشد
نحوه استفاده از فازمتر فشار قوی در انواع مختلف متفاوت بوده ولی به صورت کلی اکثرا به صورت زیر می باشد. با قرار دادن کلید سلکتوری روی حالت T می توانید از صحت عملکرد دستگاه اطمینان حاصل نمود. برای اندازه گیری با توجه به رنج اندازه گیری و جدول زیر باید گزینه مناسب را انتخاب کرد.

وضعیت L: سطح ولتاژ ۶ تا ۲۰ کیلو ولت
وضعیت H: سطح ولتاژ ۳۳ تا ۶۶ کیلو ولت
وضعیت VH: سطح ولتاژ تا ۲۳۰ کیلو ولت

 

موارد ایمنی در استفاده از فاز متر فشار قوی متوسط و فشار قوی

موارد ایمنی در استفاده از فاز متر فشار قوی متوسط و فشار قوی

از آنجا که فاز متر برای تست وجود ولتاژ در خطوط پست فشار قوی و فشار متوسط در تاسیسات و شبکه برق برای ایمنی تکنیسین خطوط گرم استفاده می شود. لذا رعایت ایمنی ضامن حفظ سلامت کاربر می باشد لذا بعد از خرید فازمتر فشار قوی باید دستکش و کفش عایق و رعایت موارد ایمنی و گرفتن حد فاصل مشخص شده روی فازمتر، دستگاه را به آرامی به شبکه نزدیک شد و اندازه گیری انجام شود.

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان