لوکس متر ، نور سنج

لوکس متر برای اندازه گیری میزان روشنایی در محیط های مختلف طراحی شده است. این تجهیزات از سه قسمت اصلی دریافت کننده نور، پردازشگر نور و یک نمایشگر تشکیل شده است. دریافت نور توسط سنسور های فوتو ولتیک سلینیوم و سیلیکون انجام شده و ولتاژی ایجاد می شود. ولتاژ ایجاد شده در واحد پردازشگر، پردازش شده و میزان شدت نور بر حسب لوکس روی صفحه نمایش نشان داده می شود. لوکس متر ها با توجه به رنج اندازه گیری و دقت و نوع سنسور، قیمت های مختلفی دارند. در اکثر لوکس متر ها برای افزایش دقت شدت روشنایی از فیلتر های تصحیح کننده رنگ نیز استفاده می شود.

 

انواع لوکس متر

لوکس متر ها برای اندازه گیری شدت نور در دو نوع سنسور داخلی و سنسور مجزا وجود دارند. معمولا دقت اندازه گیری لوکس متر های با پراب مجزا ببیشتر از نوع اول بوده و خطای اندازه گیری کمتری دارند. کاربری راحت آن علاوه بر مزیت های دیگرش باعث شده هزینه بیشتری نسبت به نوع سنسور داخلی داشته باشد. 

بازه اندازه گیری در محیط های سربسته با نور کم و محیط های باز متفاوت است. لذا رنج اندازه گیری لوکس متر اهمیت دارد. در صورتی که میزان نور محیط خارج از محدوده اندازه گیری دستگاه باشد، اندازه گیری با خطا انجام شده و لوکس متر خطا را اعلام میکند ولی به دستگاه آسیبی وارد نمی شود.

 

نحوه کار با لوکس متر

ابتدا باید از کالیبره بودن دستگاه مطمئن باشید. دستگاه را روشن کرده و رنج مورد نظر را انتخاب می کنید. اگر دستگاه اتورنج نبود و از محدوده شدت نور منبع مطلع نبودید، بالاترین رنج را برای دستگاه انتخاب نمایید. شدت نور واحد های اندازه گیری مختلفی مانند لوکس، لومن و کاندلا دارد. اغلب لوکس متر ها واحد اندازه گیری لوکس را به طور خودکار نمایش می دهند. در صورت نیاز می توانید آن را تغییر دهید. با برداشتن درپوش سنسور و قرار دادن آن رو به به روی منبع مورد نظر، شدت نور اندازه گیری می شود. باید به این نکته توجه داشت که سنسور مستقیم و بدون زاویه رو به روی منبع نور قرار می گیرد. هرچه فاصله سنسور و منبع کمتر باشد میزان شدت اندازه گیری شدت بیشتر خواهد بود.

 

کاربرد لوکس متر

لوکس متر ها با توجه به کاربردی که دارند در بهداشت حرفه ای و سلامت کار از اهمیت ویژه ای برخوردار اند. چرا که میزان روشنایی محیط یکی از پارامتر های مهم در سلامت کارگران می باشد. علاوه بر این از دستگاه لوکس متر در تحقیقات علمی، صنعت کشاورزی، گلخانه، صنایع غذایی، رنگ سازی، پتروشیمی و پزشکی استفاده می شود.

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان