گوس متر مارمونیکس

 

 

گوس متر چیست؟

گوس متر یا میدان سنج وسیله ای برای اندازه گیری میدان مغناطیسی است. گوس متر ها می توانند میدان مغناطیسی را در یک جهت یا در سه جهت x و y و z اندازه گیری کنند. این دستگاه ها انواع مختلفی داشته و در بعضی مدل ها میدان را در فرکانس پایین و در بعضی در فرکانس بالا اندازه گیری را انجام می دهد. لذا هنگام خرید این دستگاه باید به مشخصات فنی نظیر واحد های اندازه گیری، دقت اندازه گیری، رنج اندازه گیری، رنج پهنای باند و قابلیت اندازه گیری در فرکانس های پایین یا بالا توجه نمود. گوس و تسلا هر دو از واحد های اندازه گیری شار میدان مغناطیسی می باشند. هر 10000 گوس معادل یک تسلا است. لذا به گوس متر هایی که رنج اندازه گیری بالایی دارند، تسلامتر نیز گفته می شود.

گوس متر میدان مغناطیسی

 

انواع گوس متر:

گوس متر ها به طور کلی به دو دسته گوس متر میدان مغناطیسی و گوس متر میدان الکتریکی تقسیم می شوند.

 

گوس متر میدان مغناطیسی:

سنجش میدان مغناطیسی توسط انواع گوس متر به دو صورت تک محوره و سه محوره انجام می شود. گوس متر های سه محوره میدان مغناطیسی را در سه جهت x و y و z اندازه گیری می کنند. بعضی از گوس متر ها، میزان میدان مغناطیسی را در رنج های فرکانس بالا و پایین اندازه گیری می کنند. سنجش میزان و درجه تشعشعات در ویدئو ترمینال ها، فن ها و سیستم های کنترل سیم کشی را با دقت بالایی انجام می دهند.

 

گوس متر میدان الکتریکی:

میدان الکتریکی اغلب در اطراف سیم پیچ ها و کابل های دارای ولتاژ ایجاد می شود. اغلب گوس متر ها علاوه بر اندازه گیری میدان مغناطیسی، میدان الکتریکی را نیز اندازه گیری می کنند.

 

طرز کار گوس متر

کاربرد گوس متر:

گوس متر در باتوجه به طرزکاری که دارد و میزان میدان های الکتریکی و مغناطیسی را اندازه گیری می کند، کاربرد های متنوعی دارد. از گوس متر در شرکت توزیع برق برای اندازه گیری میدان الکتریکی و مغناطیسی اطراف دکل ها، در مخابرات، معادن، کارخانه های تجهیزات مغناطیسی، ایستگاه های کامپیوتری، عیب یابی و تصدیق سیم کشی، تعمیر و نگهداری نوار های مغناطیسی، تطبیق FCC، آزمایشگاه های کالیبراسیون و پایش و عیب یابی پسماند های میدان مغناطیسی استفاده می شود.

 

طرز کار گوس متر:

گوس متر ها نیز مانند مولتی متر ها رنج اندازه گیری دارند. اگر محدوده ی اندازه گیری را بدانیم رنج مربوط به آن را انتخاب می کنیم. در غیر این صورت با بالاترین رنج شروع میکنیم. اگر میدان مورد اندازه گیری بالاتر از رنج دستگاه باشد ممکن است به آن آسیب وارد شود. البته بعضی از گوس متر ها اتو رنج هستند که در این صورت نیازی به تنظیم دستی نداریم.

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان