ترمومتر طبی، پزشکی

ترمومتر طبی، پزشکی

یکی از علایم حیاتی انسان میزان دمای بدن است. اندازه گیری دمای بدن در مراکز درمانی و بهداشتی با روش ها و دماسنج های مختلفی انجام می شود. ترمومتر لیزری در علم پزشکی نیز مصرف داشته و با شروع و شیوع ویروس کرونا استفاده از آن نه تنها در مراکز درمانی بلکه در ورودی اکثر مکان های پر ازدحام مانند سازمان ها و ادارات دولتی و فرودگاه ها و غیره به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است. بالا بودن سرعت اندازه گیری و عدم نیاز به تماس فیزیکی با شخص از مهم ترین ویژگی هایی است که باعث افزایش مصرف این دماسنج شده است.

همان طور که گفته شد سرعت سنجش ترمومتر طبی بسیار بالاست. در حالی که دماسنج های جیوه ای زمان زیادی را برای اندازه گیری دما صرف می کنند، ترمومتر طبی در حداکثر زمان 1 ثانیه دما را به شما نشان خواهد داد. یکی دیگر از ویژگی های مهم این ترمومتر ها غیر تماسی بودن آن هاست. این ترمومتر دمای پیشانی را بدون نیاز به تماس و با فاصله تقریبا 10 سانتی متر اندازه گیری می کند. لذا احتمال انتقال بیماری از فرد بیمار به کاربر کاهش می یابد. تفوتی که ترمومتر های طبی با ترمومتر های لیزری صنعتی دارند در رنج اندازه گیری است. معمولا ترمومتر های طبی دمای بین 20 تا 40 درجه سانتی گراد را اندازه گیری می کنند. در حالی که ترمومتر های لیزری تا دمای 4000 درجه را نیز می توانند پوشش دهند. علاوه بر این فاصله اندازه گیری در ترمومتر لیزری بیشتر از ترمومتر های طبی است. این دو مورد و موارد دیگر باعث شده ترمومتر طبی قیمت بسیار پایین تری نسبت به ترمومتر های صنعتی داشته باشد تا به راحتی در دسترس کاربران قرار گیرد.

 

 

روش اندازه گیری با دما سنج طبی غیر تماسی

کار کردن با این دماسنج بسیار آسان بوده و نیاز به تخصص ندارد. اما در استفاده از آن بایدد نکاتی را رعایت کرد تا دمای اندازه گیری شده از دقت موردنظر برخوردار باشد. محل اندازه گیری دما که معمولا پیشانی بیمار است نباید مرطوب باشد، لذا در صورت وجود قطرات عرق باید محل را کاملا خشک نمود. سپس دستگاه را در فاصله تقریبا 5 سانتی پیشانی بیمار برده و کلید دستگاه را به مدت دو ثانیه نگه دارید. باید توجه داشت که هوای سرد باعث ایجاد خطا در اندازه گیری می شود و حتی الامکان بهتر است سنجش در دمای اتاق انجام شود. به این ترتیب دمای اندازه گیری شده دقت لازم را خواهد داشت و قابل استناد خواهد بود.


 

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان