ترمومتر تماسی

ترمومتر تماسی 

برای اندازه گیری دما روش های متفاوتی وجود دارد. از این رو دماسنج ها مدل های مختلفی دارند. دماسنج ها را می توان به طور کلی به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم کرد. ترمومتر های غیر تماسی شامل ترمومتر های لیزری و دوربین های حرارتی می باشد. اما ترمومتر های تماسی تنوع بیشتری دارند. ترمومتر های تک کاناله و چند کاناله، دیتالاگر ها و ترمومتر های نفوذی یا میله ای از انواع دماسنج های غیر تماسی می باشند. ترمومتر تک کاناله فقط یک سنسور جهت اندازه گیری دما دارد، اما مدل چند کاناله ممکن است تا 12 سنسور را ساپورت کند و اندازه گیری را به صورت هم زمان نمایش دهد. بعضی از ترمومتر های چند کاناله دارای قابلیت ذخیره سازی اطلاعات اندازه گیری شده را دارند. به این دسته از دماسنج ها دیتالاگر دما گفته می شود. بعضی دیتالاگر ها برای ثبت داده ها دارای حافظه داخلی هستند و بعضی برای ثبت اطلاعات از SD کارت یا حافظه خارجی پشتیبانی می کنند. ترمومتر های نفوذی نیز جزو دماسنج های تماسی تک کاناله هستند با این تفاوت که معمولا پراب آن ها ثابت بوده و قابل تعویض نیست و بیشتر در صنایع غذایی، دامپزشکی و آزمایشگاه ها استفاده می شود.

 

ترمومتر تماسی ترموکوبل دار

در دماسنج های تماسی معمولا برای سنجش دما از ترموکوبل استفاده می شود. ترموکوبل ها با توجه به دقت اندازه گیری، حساسیت حرارتی و جنس عایق انواع و تیپ های متفاوتی دارند. دسته ای از ترموکوبل ها که به آن ها Base Metal گفته می شود شامل تیپ های T،K،J،E و N می شود که ترموکوبل های معمولی هستند. تیپ K یکی از متداول ترین و پرکاربرد ترین ترموکوبل هاست که قیمت ارزانی هم دارد. رنج اندازه گیری بسته به سازنده و شکل ظاهری آن (سیمی یا میله ای) حدود 250- تا 1370 درجه است. استفاده از مس در ساختار ترموکوبل نوع K، آن را برای اندازه گیری دما  در کوره ها که اکسیداسیون انجام می دهند مناسب ساختته است. در این دسته از ترموکوبل ها، تیپ T نیز به دلیل خطی تر بودن، رنج دمایی مناسب و حساسیت بالا به حرارت جزو تیپ های پر فروش است.

نوع دیگر ترموکوبل ها Noble Metal ها هستند که شامل تیپ های S، R و B  می شوند. این دسته از رادیوم و پلاتین ساخته می شوند و تفاوت آن ها در میزان پلاتین به کار برده در آن هاست. Noble Metal ها معمولا گران قیمت بوده و رنج اندازه گیری و حساسیت بالایی دارند. از این دسته ترموکوبل ها بیشتر در صنعت شیشه و فولاد استفاده می شود. نوع سوم ترموکوبل ها که شامل تیپ های C و D می شود، ترموکوبل فلزی نسوز است.

برخی از دماسنج های تماسی ترموکوبل دار قابلیت ثبت و ذخیره تمامی کانال های اندازه گیری را دارند که به آن ها دیتالاگر می گویند. این امکان کاربر را قادر می سازد تا در زمان های مورد نظر نوسانات دما را ذخیره کرده و در رایانه آن ها را تحلیل کند. این امکان یکی از روش های بررسی علل نوسانات دما خط تولید و یا کوره دما بوده و خطاهای تولید را با زمان و تاریخ مشخص می کند.

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان