ترمومتر میله ای ، نفوذی

ترمومتر میله ای ، نفوذی

ترمومتر ها به دو شکل تماسی و غیرتماسی وجود دارند. ترمومتر های غیر تماسی مانند ترمومتر لیزری از یک فاصله مشخص از طریق امواج مادون قرمز ساطع شده از اجسام دما را اندازه گیری می کند. اما ترمومتر های تماسی باید با جسم مورد نظر برخورد مستقیم داشته باشند. ترمومتر های نفوذی یا میله ای از نوع تماسی هستند. از این ترمومتر ها بیشتر در صنایع غذایی برای اندازه گری دمای مواد غذایی و دمای مرکزی و عمقی گوشت و مایعات بخصوص در بیمارستان ها استفاده می شود. این دماسنج ها به گونه ای طراحی شده اند که کاربر بتواند به راحتی آن را داخل مواد منجمد یا نیمه جامد فرو برد و دمای عمقی آن ها را اندازه گیری کند. برای این منظور یک میله نسبتا باریک طراحی شده است که سنسور دما روی نوک تیز آن قرار گرفته تا کاربر با حداقل فشار پراب یا میله را داخل مواد جامد فرو برد. همچنین استفاده از میله ای که ضریب انتقال حرارت بالایی دارد مانند استیل یا تیتانیوم، علاوه بر اینکه دقت و سرعت سنجش این دماسنج را بسیار بالا برده است، کاربر را قادر می سازد تا از این ترمومتر در مایعات استفاده کند و عمل استریلیزاسیون قبل از مصرف و یا شست و شو بعد از مصرف قابل انجام باشد. از پاراممتر های مهمی که باید قبل از خرید ترمومتر میله ای به آن دقت کرد، سرعت اندازه گیری، دقت اندازه گیری و طول میله است.

 

انواع دما سنج میله ای

انواع دما سنج میله ای

دماسنج های میله ای با توجه به نوع کاربرد، دقت اندازه گیری، رنج اندازه گیری، طول میله و همچنین وجود برند های متفاوت دارای طراحی های مختلفی هستند. در میان برند های مختلف، ترمومتر های میله ای تستو ساخت کشور آلمان دارای کیفیت مطلوبی بوده و باتوجه به نیاز کاربران در طراحی های متفاوتی ساخته شده است. ترمومتر میله ای تاشو ابزاری با ابعاد و وزن کم است که میله ی آن تا می شود تا به راحتی داخل جیب جا شده و همراه کاربر باشد. این قابلیت ترمومتر باعث حفاظت بیشتر از سنسور شده و همچنین نوک تیز آن به بدن یا لباس شخص آسیب وارد نمی کند. از معایب ترمومتر میله ای تاشو می توان به کوتاه بودن طول میله اشاره نمود. 

نوع دیگر از ترمومتر های نفوذی برای اندازه گیری دمای عمقی تر ساخته می شوند. این دماسنج های دیجیتالی برای اندازه گیری دمای مایعات نیز به کار می روند که میله ای از جنس استیل ضد زنگ و ضدآب دارند. ترمومتر های نفوذی مته ای نیز نوع دیگری از این دماسنج ها هستند. میله این ترمومتر ها به صورت مته ای با لبه های تیز بوده و برای اندازه گیری دمای داخل گوشت های منجمد کاربرد دارند. استفاده از ترمومتر های نفوذی معمولی برای این کار امکان پذیر نبوده و باعث آسیب دیدن سنسور دستگاه می شود.

 

 

نحوه کار با ترمومتر نفوذی

نحوه کار با ترمومتر نفوذی

قبل از اندازه گیری و سنجش دما، باید با توجه به شرایط و مواد مورد نظر، میله دماسنج را ضد عفونی کرده یا با محلول های شست و شو تمیز کرد. وجود ذرات اضافی روی آن باعث کاهش انتقال گرما شده و دقت اندازه گیری را کاهش می دهد. باتوجه به نوع نیاز واحد اندازه گیری دما را چک می کنیم. باید به این نکته توجه داشت که سنسور روی نوک پراب است و بدنه ی میله عمل سنجش دما را انجام نمی دهد. لذا از تماس نوک پراب به محل مورد نظر اطمینان حاصل کنید. کار با این دماسنج ها بسیار آسان بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد. توجه به مشخصات دماسنج میله ای نیز اهمیت دارد. سرعت اندازه گیری و حساسیت حرارتی از مشخصات مهم یک ترمومتر نفوذی است. معمولا سنسور های خازنی بیشترین سرعت واکنش نسبت به تغییرات دما را دارند. همچنین ضخامت میله و ضریب انتقال حرارت آن نیز روی این پارامتر تاثیرگذار است.

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان