ترمومتر لیزری

ترمومتر لیزری

اندازه گیری و سنجش دما باتوجه به دقت و رنج مورد نظر روش ها و ابزار متفاوتی دارد. یکی از این ابزار ها ترمومتر های لیزری هستند. با استفاده از ترمومتر لیزری می توان دمای اجسام را بئون نیاز به تماس فیزیکی و با فاصله اندازه گیری کرد. ترمومتر لیزری که به آن تفنگی هم گفته می شود امواج فروسرخ را روی یک نقطه از جسم مورد نظر متمرکز کرده و موج بازگشتی را دریافت نموده و دما را اندازه گیری می کند. این مراحل با سرعت بالایی انجام می شود. ترمومتر های لیزری انواع مختلفی دارند و قیمت آن ها با توجه به رنج اندازه گیری، دقت اندازه گیری و فاصله ی اندازه گیری متغیر است. باید به این نکته توجه داشت هرچه رنج اندازه گیری و فاصله ی اندازه گیری بیشتر باشد، دقت کاهش می یابد. لذا برای خرید ترمومتر لیزری باید به رنج دمایی و نوع کاربردی که مدنظر است دقت نمود.


دما سنج لیزری چگونه کار می کند؟

همان طور که گفته شد تمامی مواد و اجسامی که دمایی بالاتر از صفر مطلق دارند از خود اشعه مادون قرمز یا اینفرارد ساطع می کنند. طول موج این اشعه با میزان دما و جنبش ذرات ماده ارتباط دارد. ترمومتر تفنگی به وسیله لنز ها و آینه هایی که دارد یک نقطه از جسم را مورد هدف قرار داده و امواج مادون قرمز ساطع شده از همان نقطه را اندازه گیری می کند. در واقع ترمومتر تفنگی محدوده ی اندازه گیری دما را مشخص نموده و سنجش دما از طریق سنسور های اینفرارد انجام می شود. ترمومتر های لیزری در پزشکی نیز کاربرد داشته و از این طریق دمای بدن بیمار را بدون تماس فیزیکی و با سرعت بالایی اندازه گیری می کنند.

نحوه کار با دماسنج لیزری تفنگی
نحوه کار با دماسنج لیزری تفنگی

کار با این ترمومتر ها بسیار آسان می باشد. روی ترمومتر ها معمولا یک نسبت فاصله به نقطه نوشته شده است. برای مثال نسبت 12:1 به این معناست که کاربر می تواند از فاصله 12 متری دمای دایره ای به قطر 1 متر را اندازه گیری نماید. یک از اشتباهاتی که در رابطه با استفاده از ترمومتر لیزری رخ می دهد مربوط به همین موضوع است. کاربر باید فاصله ی تعیین شده را رعایت کند. در غیر این صورت نور لیزر به هر سطحی و از هر فاصله ای که تابیده شود، دمای اشتباهی را روی نمایشگر نشان خواهد داد. از نکات دیگری که باید در استفاده از ترمومتر لیزری توجه کرد، هم دمایی ترمومتر با محیط است. لذا بهتر است قبل از اندازه گیری مدتی ترمومتر را در محیط مورد نظر قرار داد تا به دمای ثابتی برسد. وجود گرد و غبار و بخار در دقت و حساسیت ترمومتر اختلال ایجاد می کند. لذا باید قبل از استفاده لنز ها را تمیز کرده و مراقب خش نیفتادن روی آن باشیم.

خرید دما سنج لیزری

خرید دما سنج لیزری 

برای خرید ترمومتر لیزری باید به موارد زیر توجه کرد تا بیشترین دقت اندازه گیری و کمترین خطا را داشته باشیم. 

فاصله تا هدف:

همان طور که مطرح شد روی ترمومتر ها نسبت فاصله به نقطه اندازه گیری یا D:S نوشته شده است. این نسبت به کاربر کمک می کند تا بهترین اندازه گیری را با دقت بالایی انجام دهد.

رنج اندازه گیری:

ترمومتر ها معمولا بازه دمایی گسترده ای را اندازه گیری می کنند. هرچه این بازه بیشتر باشد دقت اندازه گیری در دما های پایین کمتر می شود. معمولا این بازه از 30 درجه تا 4000 درجه سانتی گراد متغیر است.

تنظیم ضریب باز تابش EMS:

ضریب بازتابش یا تشعشع میزان جذب کنندگی و بازتابش امواج از یک جسم را مشخص می کند. برای مثال ضریب بازتابش جسم سیاه تقریبا برابر 1 است. یعنی تمام امواج را بدون جذب، بازتاب می کند. این ضریب در دقت اندازه گیری ترمومتر ها بسیار مهم و کاربردی است. برای مثال دقت اندازه گیری دمای سطوح براق و فلزی بیشتر از سطوح کدر خواهد بود. با توجه به اهمیت بالایی این موضوع، مقدار EMS در ترمومترها قابل تنظیم بوده و کاربر می تواند باتوجه به سطحی که دمای آن مورد نظر است مقدار EMC را تنظیم نماید. در برخی ترمومتر ها این امکان وجود نداشته و EMS ثابت و برار 0.95 در نظر گرفته شده است.

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان