دوربین حرارتی چیست؟

 

دوربین حرارتی چیست؟

امواج الکترومغناطیسی دارای طیف گسترده ای است که فقط یک گستره محدودی از آن برای انسان قابل مشاهده است که به آن نور مرئی می گویند. اطراف ما مملو از امواج الکترومغناطیسی است که با چشم دیده نمی شوند. تمام اجسام و موادی که دمای بالاتر از صفر مطلق دارند، از خود امواج فروسرخ ساطع می کنند. امواج فرو سرخ یا اینفرارد که به آن مادون قرمز نیز می گویند در محدوده مابین امواج ماکروویو و نور مرئی قرار می گیرند. لذا با چشم غیرمسلح قابل شناسایی نیستند. دوربین های حرارتی یا ترموویژن ها ابزاری هستند که این امواج را شناسایی کرده و به صورت ترکیبی از رنگ ها روی صفحه نمایش، نشان می دهند.

 

نحوه کار دوربین ترموویژن

نحوه کار دوربین ترموویژن

دوربین ترموویژن عملکردی مشابه با دوربین های عکاسی دارد. دارای یک لنز است که فرکانس های مادون قرمز را دریافت می کند. این فرکانس ها به یک سنسور ویژه تابانده می شود. این سنسور میزان طول موج دریافتی را شناسایی کرده و سیستم پردازنده با توجه به رنج دمایی، یک طیف حرارتی را شامل ترکیبی از رنگ ها روی نمایشگر ارسال می کند. باالاترین درجه دما به رنگ قرمز و کمترین آن بنفش است. رنگ سبز نیز معمولا دمای استاندارد اتاق را نمایش می دهد. ترموویژن ها باتوجه به کاربرد و تکنولوژی به کار برده شده در آن ها، قیمت های بالایی هم دارند.

 

کاربرد ترموویژن در برق

انواع دوربین ترموویژن

دوربین های حرارتی با توجه به دقت، محدوده اندازه گیری دما، حساسیت حرارتی، نوع نمایشگر و نوع کاربرد مدل های متفاوتی دارند. این تفاوت ها در قیمت دوربین هم مشهود است. لذا برای خرید ترموویژن باید محدوده کاربرد را بدانیم و با علم کافی در مورد مشخصات فنی مورد نیاز اقدام به خرید کنیم.

دوربین حرارتی کاربرد های زیادی در صنعت دارد. در صنعت برق اتصالات ضعیف خطوط انتقال و نشتی جریان باعث بالا رفتن دما و ایجاد حرارت می شود. باتوجه به بالا بودن ولتاژ و جریان در شبکه قدرت و کابل های فشارقوی، این نوع نشتی ها و اتصالات از فاصله دور و از طریق دوربین حرارتی بررسی می شود. این نوع بازرسی به صورت دوره ای باید انجام شود.

در صنعت عمران و ساختمان سازی نیز از ترموویژن ها برای تشخیص اتلاف حرارت در ساختمان استفاده می شود. برای این منظور در فصل زمستان دوربین حرارتی را با فاصله مناسب از ساختمان قرار می دهند و محل نشتی حرارت به راحتی و با رنگ قرمز مشخص خواهد شد. به این ترتیب از اتلاف گرما نیز جلوگیری می شود. علاوه بر این در ساختمان سازی و برق کشی ساختمان گاهی نیاز است بدانیم سیم کشی از داخل دیوار عبور کرده است یا خیر. برای این منظور نیز از دوربین حرارتی میتوان بهره برد.

 

دوربین حرارتی نظامی

دوربین حرارتی در صنایع نظامی نیز کاربرد دارد. استفاده از این دوربین ها روی اسلحه یا پهباد ها برای تشخیص موجود زنده، استفاده در شناور ها و زیر دریایی ها، عملیات نجات در کوهستان ها، استفاده در آتش نشانی ها، حیات وحش و ... رایج است.

در تعمیرات موبایل نیز برای تشخیص قطعی خطوط ارتباط برد موبایل و اضافه جریان در برد از دوربین حرارتی استفاده می شود. برای این کاربرد دوربین حرارتی مخصوص تعمیرات موبایل طراحی شده است که قادر است از فاصله نزدیک و با حساسیت بالا عیب یابی کند. این دوربین ها باید اندازه و  دسترس پذیری مناسبی داشته باشند. علاوه بر این مشخصاتی مانند حساسیت حرارتی، رنج دمایی و زاویه دید باید مورد نظر قرار گیرد.

دوربین حرارتی تعمیرات موبایل، کاربرد دوربین حرارتی تعمیرات موبایل برای تشخیص قطعی خطوط ارتباطی برد موبایل و یا تشخیص اضافه جریان در برد موبایل با دوربین حرارتی به راحتی و به سرعت تشخیص داده می شود. برای خرید دوربین حرارتی موبایل حتما باید به زاویه دید دوربین حرارتی توجه کرد تا بتوان در فواصل نزدیک حساسییت حرارتی بالا بتوان اندازه گیری و عیب یابی کرد. نحوه کار دوربین حرارتی بدین صورت است که باید با توجه به زاویه دید دستگاه و در نزدیکترین نقطه به لنز دوربین (حداقل 5 سانت ) برد موبایل را قرار داد با جریان دادن به برد مکان هایی که اضافه بار دارند به راحتی بعد از گذشته چند ثانیه مشخص می شود. درصورتی که حساسیت حرارتی بالا باشد می توان در فواصل بیشتر عیب یابی برد موبایل انجام شود

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان