دورسنج چیست؟

 

 

دورسنج چیست؟

دور سنج یا تاکومتر برای سنجش سرعت چرخش اجسام دوار استفاده می شود. دور سنج ها با توجه به روش اندازه گیری انواع مختلفی دارند. بعضی از مدل های آن دارای قابلیت اندازه گیری تعداد دور نیز می باشند. دورسنج ها به دو دسته تماسی و غیر تماسی (لیزری) تقسیم می شوند. کاربرد این تجهیزات در اندازه گیری سرعت چرخش بلبرینگ، دور موتور، خط تولید، دستگاه های پروانه دار، فن های متحرک، پمپ ها و چرخ دنده و ماشین آلات می باشد.

انواع دورسنج

دورسنج ها در انواع مختلفی ساخته شده اند تا نیازهای گوناگون را پوشش دهند. انواع دورسنج ها شامل دور سنج لیزری، دورسنج مکانیکی، استروسکوپ، تاکومتر آنالوگ، دورسنج تابلویی، تاکومتر مغناطیسی می شود. باتوجه به نوع کاربرد تاکومتر ها، به تفاوت ها و ویژگی آن ها پرداخته ایم.

 

رنج اندازه گیری دورسنجمواردی که برای خرید تاکومتر باید به آن ها توجه کرد:

رنج اندازه گیری دورسنج

دستگاه های تاکومتر با توجه به نوع کاربرد در رنج های مختلفی طراحی شده اند. محدودیت در دامنه ی اندازه گیری در همه تجهیزات وجود دارد و هرچه رنج اندازه گیری بالاتر رود دقت سنجش کاهش می یباد. برای مثال دورسنج های لیزری بر خلاف رنج اندازه گیری نسبتا بالایی که دارند، دقت کمتری نسبت به دورسنج مکانیکی دارند.

واحد اندازه گیری:

تمامی دورسنج ها دارای واحد اندازه گیری RPM هستند که به معنای تعداد دور در دقیقه است. برخی از تاکومتر ها برای اندازه گیری تعداد دور از کانتر استفده می کنند.

 

 

 

 

انواع سنسور دور سنج:

با توجه به تنوع اندازه گیری دور باسنسور های مختلف از سنسور لیزری ، نوری ، مکانیکی باید با توجه به رنج و نحوه استفاده مدل مناسب را انتخاب  کرد.

دور سنج لیزری

نحوه کار با دور سنج مکانیکی

دورسنج مکانیکی دقت بسیار بالایی داشته و تا 20.000 RPM را می تواند اندازه گیری کند. این تاکو متر دارای یک شفت است که در انتهای آن سوییچ وجود دارد. با اتصال شفت یا محور به مرکز جسم دوار، با هربار چرخش، سوییچ فعال شده و پردازشگر یک دور گردش موتور را ثبت می کند. سپس این مقادیر را برحسب RPM و به صورت عددی روی نمایشگر نشان می دهد.

نحوه کار با دور سنج لیزری:

این تاکومتر دارای یک برچسب مخصوص است که قبل از شروع اندازه گیری روی جسم دوار چسبانده می شود. این برچسب در واقع نشانه ای برای لیزر تاکو متر است. با قرارگیری لیزر مقابل آن، با هربار چرخش موتور یا جسم دوار، سنسور گیرنده نور بازتاب شده را دریافت می کند. گیرنده نور بازتاب شده را در دقیقه اندازه گیری کرده و سرعت موتور را برحسب RPM نمایش می دهد. دورسنج های لیزری با وجود اینکه قابلیت دورسنجی بدون تماس را دارند، اما به دلیل دقت پایین تر جزو ارزان ترین تاکومتر ها هستند.

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان