اندازه گیری میزان رطوبت

 

رطوبت

اندازه گیری رطوبت علاوه بر کاربرد های خاگی و هواشناسی، در صنعت بسیار اهمیت دارد. میزان رطوبت بالا باعث خوردگی و آسیب به تجهیزات گران قیمت صنعتی می شود. در صنایع غذایی، چوب، ساختمان سازی و گلخانه ها نیز رطوبت از کمیت های مهمی است که باید مورد اندازه گیری قرار گیرد. رطوبت پایین نیز در محیط باعث می شود عمل تنفس توسط انسان و گیاهان به سختی انجام شود. باتوجه به موارد مطرح شده، به توضیح کلی رطوبت و انواع رطوبت سنج می پردازیم.

 

رطوبت چیست 

رطوبت را به طور کلی می توان درصد بخار آب موجود در هوا دانست که باعث سنگین شدن هوا شده و عمل تنفس را مشکل می سازد. رطوبت معمولا بر اساس درصد بیان شده و آن را مقدار رطوبت نسبی می گویند. برای اندازه گیری میزان رطوبت از رطوبت سنج استفاده می شود که در دو نوع دیجیتال و عقربه ای موجود است. 

انواع رطوبت سنج

دسته بندی رطوبت سنج ها در دو نوع دیجیتال و عقربه ای یک تقسیم کلی است. رطوبت سنج ها با توجه به نحوه عملکرد و محل مورد مصرف انواع مختلفی دارند. رطوبت سنج محیطی، رطوبت سنج غلات و رطوبت سنج چوب چند مدل از رطوبت سنج ها هستند که به توضیح آن ها پرداخته می شود.

رطوبت سنج محیطی

رطوبت سنج محیطی

پر کاربردترین نوع رطوبت سنج، رطوبت سنج محیطی است. این دستگاه در منازل، ادارات، سازمان ها، موزه ها، گلخانه ها و انبار ها مورد استفاده قرار می گیرد. این رطوبت سنج ها به صورت عقربه ای و دیجیتال موجود هستند و در صنایع کاربرد زیادی دارند. در انبارهای نگهداری قطعات و مواد غذایی، میزان رطوبت باید به طور پیوسته مورد سنجش قرار گیرد چرا که می تواند آسیب جدی به قطعات وارد کند و همچنین باعث فاسد شدن مواد غذایی شود. رطوبت سنج های محیطی دیجیتال علاوه بر نمایش لحظه ای مقدار رطوبت، میزان حداکثر و حداقل رطوبت را نیز نمایش می دهند.

 

رطوبت سنج چوب
رطوبت سنج چوب 

زطوبت یکی از مهم ترین پارامترها در صنعت چوب می باشد. رطوبت بالا در چوب ها باعث تغییر شکل آن ها شده و کیفیت چوب را کاهش می دهد. رطوبت سنج چوب برای اندازه گیری میزان زطوبت در دو نوع نفوذی و سطحی طراحی و ساخته شده است. مدل نفوذی شامل دو پراب سوزنی شکل بوده که با نفوذ آن به داخل چوب و هدایت الکتریکی، میزان رطوبت آن اندازه گیری می شود.

رطوبت سنج غلات
رطوبت سنج غلات 

اندازه گیری رطوبت غلات مانند برنج و شلتوک از اهمیت بالایی برخوردار است. با خرد کردن دانه غلات، مشخص کردن نوع دانه و استفاده از رطوبت سنج غلات می توان میزان رطوبت را اندازه گیری کرد. باید به این نکته توجه داشت که این دستگاه ها باید پیوسته کالیبره شوند تا دقت مورد نظر را داشته باشند.

رطوبت سنج ها باتوجه به نوع و روش اندازه گیری که انجام میدهند نیاز به دقت بالایی دارند. در واقع پارامتری که در رطوبت سنج اندازه گیری می شود، میزان تغییر خازنی است که رطوبت موجود در ماده مورد اندازه گیری نقش دی الکتریک آن را دارد.

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان