میگر مارمونیکس

 

 

میگر چیست؟

همه ی تجهیزاتی که با برق کار می کنند درجه حفاظت و ایمنی بالایی را مستلزم هستند. عایق ها مسئولیت ایفای این نقش را دارند. نشتی جریان بسیار خطرناک بوده و می تواند حوادثی مانند برق گرفتگی و آتش سوزی در اثر ایجاد جریان نشتی و بالا رفتن درجه حرارت را رقم زند. از این رو کیفیت عایق ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. عایق ها همواره در معرض آسیب دیدگی هایی ناشی از تغییرات آب و هوا، زطوبت، اضافه ولتاژ، مواد شیمیایی خورنده، روغن، خاک، بخار های داغ و غیره هستند و کیفیت و استاندارد آن ها کمتر می شود. از رو مهندسان و طراحان برق و الکترونیک دستگاهی را طراحی کردند که بتواند سلامت عایق ها را بسنجد. این دستگاه تستر مقاومت عایق نام دارد. اولین برندی که از این تستر وارد ایران شد برند انگلیسی با نام میگر بود. به همین دلیل دستگاه تست مقاومت عایق در ایران به میگر معروف است و به این عمل میگر زدن می گویند.

دستگاه میگر چگونه کار میکند؟

ساز و کار دستگاه میگر مشابه با اهم متر می باشد. تفاوت در مقدار ولتاژ تولید شده است. برای تست عایق هایی با مقاومت بالا نیاز به تولید ولتاژ بسیار زیاد است. میگر ها ولتاژی در حدود 50 ولت تا 20 کیلو ولت را تولید می کنند. دستگاه میگر معمولا یک منبع تغذیه 12 ولتی دارد. این ولتاژ DC به وسیله اسیلاتور به AC تبدیل شده و به ترانس داده می شود. با توجه به نوع میگر و ضریب ترانس، ولتاژ اعمال شده مطابق با نیاز کاربر چند برابر شده و سپس از طریق یکسوساز ها به ولتاژ DC مورد نظر کاربر تبدیل می گردد. با استفاده از میگر می توان محل قطعی کابل های زیر زمینی را نیز مشخص نمود.

کاربرد میگر

با توجه به طرز کار میگر، این دستگاه در صنایع الکترونیک و برق کاربرد گسترده ای دارد. از جمله کاربرد های آن می توان به تست و ارزیابی سریع جریان نشتی یک محصول پس از تولید و نصب، آزمایش مفصل بندی و سرکابل‌ ها، امکان بازبینی و تست های نظارتی هنگام تحویل و دریافت کالا از انبار تجهیزات، اندازه گیری مقاومت عایقی در تابلوبرق ها و موتور ها و ترانسفورماتور ها و ... اشاره کرد.

نحوه استفاده از میگر

به طور کلی برای کار با میگر دو روش تست عایقی دو سیمه و سه سیمه وجود دارد. دستگاه میگر دارای سه پایه لاین، گارد و ارت می باشد. در روش دو سیم، پایه گارد مورد استفاده قرار نمی گیرد. در واقع میزان مقاومت بین دو پایه لاین و ارت اندازه گیری می شود و پایه گارد برای جدا کردن یک مقاومت از مقاومت دیگر استفاده می گردد. برای تست مقاومت عایق باید مغزی کابل را به پایه لاین میگر وصل کرده و پایه ارت میگر را به سیمی که به دور غلاف کابل پیچیده شده است وصل می کنیم و دکمه تست را میزنیم. اگر مقدار ولتاژ نمایش داده شده به سمت بی نهایت میل کرد به این معنی است که مقاومت عایق کابل سالم و استاندارد بوده، جریانی بین مغزی کابل و سیم دور غلاف بر قرار نشده و عایق اهم بالایی دارد.

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان