تجهیزات اندازه گیری تابلویی

 

 

تجهیزات اندازه گیری تابلویی

تجهیزات اندازه گیری الکتریکی به سه دسته پرتابل، آزمایشگاهی و تابلویی تقسیم می شوند. تجهیزات پرتابل به صورت قابل حمل بوده و به همین دلیل منبع تغذیه اغلب این دستگاه ها باتری می باشد. تجهیزات آزمایشگاهی در آزمایشگاه ها و مراکز آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند و دقت و قیمت بالایی دارند. اما تجهیزات اندازه گیری تابلویی به صورت دائم کار هستند و از برق شهر تغذیه می شوند. این تجهیزات برای نصب روی تابلو های فرمان و تابلو برق ها طراحی شده اند. این دسته از تجهیزات اندازه گیری نسبت به دو گروه دیگر دقت و کلاس کاری پایین تری(2.5-5.0) دارند. اما با توجه به شرایط و محیط کاری، ضد آب بوده و در مقابل ضربه و عوامل خارجی مقاومت بالایی دارند.صفحه نمایشگر آن ها اغلب به شکل مربع و با ابعاد استاندارد 48 ، 72 ، 96 ، 144 ، 192 میلی متر انتخاب و ساخته می شوند این دستگاه ها از نظر کمیت اندازه گیری، روش نصب و ساختاری به چند دسته تقسیم می شوند.

لوازم اندازه گیری در تابلو برق

ساخت تابلو برق برای اندازه گیری کمیت های الکتریکی نظیر جریان، ولتاژ، توان، فرکانس، ضریب قدرت، انرژی و غیره ساخته میشود و اغلب روی تابلو های کارخانه جات صنعتی، تابلو های فرمان، تولید و توزیع انژی نصب می گردند. در واقع این تابلو ها کمیت های الکتریکی را به صورت مداوم به کاربر نمایش می دهند. این امر به کنترل و مدیریت سیستم ها مخصوصا مدارات برق صنعتی و قدرت کمک شایانی کرده است. از مهم ترین تجهیزاتی که در تابلو برق ها استفاده می شود، آمپرمتر، ولت متر و پاور متر را می توان نام برد. در ادامه به توضیح این سه می پردازیم.

 

آمپر متر تابلویی

آمپرمتر تابلویی 

آمپرمتر برای اندازه گیری جریان الکترکی به صورت سری با مصرف کننده ها قرار می گیرد. باتوجه به بالا بودن میزان جریان در مدارات قدرت، امکان ورود جریان به صورت مستقیم به آمپر متر وجود ندارد و کار بسیار خطرناکی می باشد. لذا در تابلو برق ها از یک ترانس جریان (CT) نیز استفاده می شود. جریان با آمپراژ بالا وارد ترانس شده، مقدار آن با یک ضریب مشخص کاهش میابد و آمپرمتر میزان جریان خروجی از ترانس را اندازه گری کرده و باتوجه به ضریب ترانس مقدار جریان را نمایش می دهد. 

 

ولت متر تابلویی

ولت متر تابلویی

ولت متر تابلویی نیز برای نمایش لحظه ای ولتاژ در تابلو برق ها استفاده می شود. ولت متر های تابلویی به دو شکل آنالوگ (عقربه ای) و دیجیتال وجود دارند. برای اندازه گیری ولتاژ های بالا نیز از ترانسفورماتور های ولتاژ استفاده می شود.

 

پاور متر تابلویی

پاور متر تابلویی

پاورمتر برای اندازه گیری توان مصرفی تجهیزات و بررسی کیفیت آن ها در تابلو برق قرار می گیرد. برای این منظور باید جریان و ولتاژ مصرف کننده به صورت هم زمان به پاورمتر اعمال شود. در واقع این دستگاه عملکرد ولت متر و آمپرمتر را به صورت هم زمان انجام می دهد. لذا برای جلوگیری از ورود جریان با آمپر بالا به پاورمتر، یک ترانس جریان سر راه آن قرار می گیرد.

 

 

 

 

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان