کلمپ آمپرمتر چیستاهمیت محاسبه شدت جریان

کلمپ آمپر متر ها نسل جدید آمپر متر ها هستند که مقدار جریان الکتریکی را به صورت غیر تماسی و آسان اندازه گیری می کنند. همان طور که می دانید برای اندازه گیری جریان باید یک سر سیم را از مدار باز نموده و آمپرمتر را با مدار سری کنیم. در بعضی مواقع امکان سری کردن وجود ندارد. یا ممکن است نشتی جریان در آمپر های بالا باعث برق گرفتگی شود. طراحی و ساخت کلمپ آمپرمتر ها این مشکلات و خطرات را از پیش رو برداشته است. کلمپ ها دارای یک انبر می باشند که در هنگام اندازه گیری باز می شود و سیم یا کابل حامل جریان را در بر می گیرد. از این طریق، بدون تماس فیزیکی با کابل، مقدار جریان را به راحتی اندازه گیری می کند.

 

 

 

 

روش قرارگیری آمپر مترهای قدیمی در مدار

 

روش قرارگیری آمپر مترهای قدیمی در مدار:

اندازه گیری جریان جهت کلیه محاسبات عددی جزو پارامترهای مهم بوده از این رو جهت حفظ و پایش و رفع ایراد و نگهداری تاسیسات الکتریکی در گذشته بایستی طبق اصول مبانی برق آمپرمتر بصورت سری در مدار قرار میگرفته بطوریکه کاربر باید سیم ها را بدون روکش میکرده و به آمپرمتر وصل و پس از ایمن کردن محل اندازه گیری جریان ، امکان رویت میزان جریان عبوری از سیم مهیا می شد.

 

نحوه اندازه گیری آمپراژ توسط کلمپ آمپرمتر:حوه اندازه گیری آمپراژ توسط کلمپ آمپرمتر

همان طور که میدانید، با عبور جریان از یک سیم یک میدان مغناطیسی در اطراف آن تشکیل می شود. با قرار گرفتن کلمپ میان سیم حامل جریان، جریان کمی در آن القا میگردد. با توجه به سنسور های داخل کلمپ و مقدار جریان القا شده در آن، طبق فرمول ها و محاسباتی که وجود دارد، میزان جریان داخل سیم اندازه گیری می گردد. به همین ترتیب می توان پارامتر های دیگری مانند ولتاژ یا فرکانس را اندازه گیری کرد. باید به این نکته دقت کرد که داخل دهانه کلمپ نباید دو یا چند رشته سیم و کابل را قرار داد. باتوجه به تداخل میدان سیم ها، کلمپ جریان درستی را نمایش نخواهد داد.

 

کلمپ امپرمتر های AC و DC: 

کلمپ آمپرمتر

روش هایی که گفته شد بر اساس قوانین ترانسفورماتور جریان بوده و برای اندازه گیری جریان AC کاربرد دارد. اکثر کلمپ ها نیز مقدار AC را اندازه گیری می کنند. اندازه گیری جریان DC در بعضی از کلمپ آمپرمتر ها انجام می شود که هزینه بالاتری را به دنبال دارد. جریان DC از طریق اثر هال قابل اندازه گیری خواهد بود. این روش دقت بالایی داشته و علاوه بر اندازه گیری جریان DC، مقدار AC را نیز با دقت اندازه گیری می کند. سنسور اثر هال یک نیمه هادی میباشد. زمانی که جریان اولیه به ترمینال ورودی اعمال میگردد، ولتاژی برای جریان اولیه و میدان مغناطیسی ایجاد شده در ترمینال خروجی، تولید میگردد.

 

انواع کلمپ آمپرمتر ها 

کلمپ آمپرمتر ها دارای انواع و رنج های متفاوتی هستند. به طور کلی می توان آن ها را به سه دسته تقسیم کرد:

کلمپ های نشتی که قابلیت اندازه گیری جریان AC نشتی در کابل ها را دارد

میلی آمپرمتر کلمپ ها که می توانند مقادیر بسیار کم جریان را اندازه گیری کنند

و کلمپ های قدرت که کاربرد بیشتری داشته و علاوه بر اندازه گیری جریان کابل های فشار قوی، قابلیت اندازه گیری ولتاژ، توان، زاویه فاز و هارمونیک را نیز دارند.

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان