مولتی متر

مولتی متر دستگاهی برای اندازه گیری کمیت های الکتریکی از قبیل ولتاژ، جریان، مقاومت، خازن، فرکانس و غیره است که به وسیله آن صحت و مشخصات این قطعات بررسی می شود. به عبارتی مولتی متر تمام اتفاقاتی که در یک مدار الکتریکی در حال انجام است به ما نشان می دهد. به مولتی متر آوومتر(AVOmeter) نیز گفته می شود که مخفف آمپر(Amper)، ولت (Volt) و اهم (Ohm) است.

 

مولتی متر ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز کاربر طراحی شده اند. پایه ی اصلی تمام مولتی متر ها اندازه گیری ولتاژ و جریان و مقاومت است. با اضافه شدن آپشن های مختلف قیمت های متفاوتی از انواع مولتی متر در بازار موجود است. باتوجه به دامنه گسترده کاربرد مولتی متر و پر مصرف بودن آن در بین اقشار متفاوت، مولتی متر ها در کیفیت و دقت و آپشن های متفاوت ساخته می شوند. به این ترتیب هر شخصی با توجه به سطح نیاز خود می تواند خرید خود را انجام دهد.

قیمت مولتی متر ها معمولا از 100 هزار تومان برای مصرف دانش آموزی شروع شده و تا چندین میلیون تومان برای مصرف مهندسین در کارگاه ها و صنعت موجود است.

مولتی متر ها به طور کلی به دو دسته آنالوگ یا عقربه ای و دیجیتال تقسیم می شوند.

مولتی متر های آنالوگ:

با توجه به پیدایش و گسترش مولتی متر های دیجیتال، کم کم استفاده از این نوع مولتی متر کمتر شده و تقریبا منسوخ شده است. با این حال باز هم در بازار موجود و قابل دسترس می باشد. اساس کار مولتی متر های آنالوگ و دیجیتال به یک شکل است. تفاوت در نحوه نمایش کمیت اندازه گیری شده است. مولتی متر آنالوگ دارای یک عقربه و چند خط مدرج است که به وسیله آن ها مقدار پارامتر اندازه گیری شده نمایش داده می شود.

 

مولتی مترهای دیجیتال:

نوع جدید و پیشرفته ای از مولتی متر هاست که دارای دقت و سرعت اندازه گیری بالاتر، همچنین کاربری راحت و ساده تری نسبت به نمونه های آنالوگ است. بعضی از این مولتی متر ها قابلیت سنجش ظرفیت خازن، فرکانس و حتی دما را دارند. مولتی متر های دیجیتال با توجه به نوع اندازه گیری( ac/dc)، دقت اندازه گیری، رنج اندازه گیری و پارامتر های مورد اندازه گیری انواع مختلفی را شامل می شوند. هرچه قابلیت های مولتی متر بیشتر باشد مشخصا قیمت بالاتری خواهد داشت. مولتی متر های دیجیتال خود به چند دسته تقسیم می شوند که می توان به مولتی متر های پرتابل، مولتی متر رومیزی یا آزمایشگاهی، مولتی متر های کلمپی یا انبری و مولتی متر های قلمی و تابلویی اشاره کرد.

 

مولتی متر های رومیزی و یا مولتی مترهای آموزشگاهی:

یکی از انواع مولتی متر های دیجیتال می باشد که از دقت و رزولوشن بالاتری برخوردار است. این نوع مولتی متر که قیمت بالاتری نسبت به سایر مولتی متر های پرتابل دارد بیشتر در دانشگاه ها و مراکز آموزشی یا آزمایشگاه هایی که نیاز به دقت بالایی در اندازه گیری دارند استفاده می شود.

مولتی متر های کلمپی یا انبری:

این نوع مولتی متر جزو جدید ترین و به روز ترین مولتی متر هاست. مولتی متر کلمپی دارای یک چنگک یا انبر است که در دور سیم یا کابل قرار می گیرد و مقدار جریان را بدون نیاز به سری کردن در مدار و بدون تماس با کابل اندازه گیری می کند. به این دسته از مولتی متر ها کلمپ آمپرمتر نیز گفته می شود و بیشتر برای اندازه گیری جریان های بالا در حدود 400 تا 1000 آمپر و بیشتر کاربرد دارد.

 




  • وضعیت
  • جدیدترین
  • پربازدیدترین
  • پرفروشترین
  • ارزانترین
  • گرانترین
  • الفبا
  • محبوب ترین
مرتب سازی براساس
ثبت سفارش
تعداد
عنوان